donderdag 14 april 2022 om 19:30

Witte Donderdag, Nicolaaskerk Cornjum, HA
Voorganger(s): Ds. Mirjam Hulzebos
Organist: Ernst Panstra

Als wij de kerk van Koarnjum op Witte Donderdag binnenkomen, zien we in het middenpad een lange gedekte tafel. Op de tafel: witte kleden, brood en wijn staan klaar. De tafel is een uitnodiging om plaats te nemen, en zo met elkaar, om de tafel deze avond te bidden en te zingen, en brood en wijn te delen. De hele viering is vormgegeven rondom dit delen van brood en wijn, de lezingen en liederen leiden ons naar dat moment van delen, waarin we doen wat Jezus ons opdroeg toen hij zei: doe dit tot mijn gedachtenis.
Jezus kwam aan de vooravond van zijn lijden met zijn vrienden samen voor een Pesachmaaltijd. Ter gedachtenis van de uittocht uit Egypte, vierde hij met zijn leerlingen de maaltijd van bevrijding. Door de eeuwen heen is dat verlangen naar bevrijding gebleven, tot op de dag van vandaag. Bij dit verlangen staan we in deze viering stil.
We lezen verhalen over bevrijding (Exodus 12: 1 – 11) en over nieuw verbond (Jeremia 31: 31 – 34).
De evangelielezing voor deze dag is Johannes 13: 1 t/m 15 over de voetwassing door Jezus. Hij wast de voeten van zijn leerlingen om hen tot voorbeeld te zijn: weest dienstbaar aan elkaar! We omlijsten de lezingen met stilte en liederen, onder andere lied 568 (ubi caritas et amor) en bereiden ons zo voor op de viering van de maaltijd van de Heer. We sluiten deze dienst af met een lezing over Getsemané (Marcus 14: 32 t/m 41).