zaterdag 8 april 2023 om 21:30 !!

Paaswake, De Hoekstien, Britsum
Voorganger(s): Liturgiegroep
Organist: Ernst Panstra

Collecte:

De Paaswake neemt in de serie van vieringen een heel bijzondere plaats in.

In de paaswake vieren we de overgang van de droefenis van Goede Vrijdag naar de vreugde van Pasen.
De paaswake is vol van symboliek.
Als de Paaswake begint dan is het in de kerk nog stil en donker. Het de stilte van de dag na het sterven van Jezus. Jezus is in het graf gelegd. Er is een diepe duisternis over de wereld gevallen.
In de stille en donkere kerk nemen wij plaats, wachtend op wat komen gaat, wakend en uitziend naar het licht.
We  luisteren naar verhalen uit de Bijbel die ons vertellen over schepping, bevrijding uit slavernij en terugkeer uit de ballingschap. Het zijn paasverhalen. Verhalen die ons vertellen hoe het licht de duisternis overwint, hoe God leven brengt te midden van de dood.

Halverwege de viering wordt de Paaskaars brandend binnen gedragen. Het donker verdwijnt, het licht begint te schijnen. Het Paasevangelie wordt gelezen.

Daarna is er de doopgedachtenis. Wij belijden ons geloof en gedenken het teken van de doop; het uitgieten van het doopwater is, om nooit te vergeten dat: Ook jouw naam – gedoopt of ongedoopt – staat geschreven in de palm van Gods hand.

In deze nacht mogen wij nieuwe mensen worden, vervuld van hoop en vreugde.

Pasen is liefde, door dik en dun,
van U voor ons, én omgekeerd.