Impressie van de vergadering van classis Leeuwarden Impressie van de vergadering van classis Leeuwarden
De plaatselijke predikante M. Hulzebos verzorgt de liturgische opening. Een ingetogen viering waarin psalm 103 gelezen wordt: ”Looft den Heere, mijn ziel, en vergeet geen van zijn weldaden” Als afsluiting wordt het “God fan fier en hein  ús Heit”, van Eppie Dam en Hindrik van der Meer gezongen.

Dhr. W.J. Westerbeek vertelt iets over het gemeenteleven in de trije doarpen. De gemeente is nog in een feestroes van de materiele fusie tussen de Hervormde gemeente en de Gereformeerde kerk op 2 april jl. Want vanaf september 2016, de startzondag was er al sprake van een geestelijke fusie. Alle activiteiten zijn vanaf die tijd al samen gedaan. Wat betreft de gebouwen is er een mooie oplossing gevonden voor de monumentale Nicolaaskerk van Koarnjum en de Genova kerk van Jelsum. Deze zijn op 30 april overgegaan naar de Stichting Alde Fryske Tsjerken. De Johanneskerk van Britsum was al in handen van de SAFT. De Hoekstien blijft als kerkgebouw bij de kerkelijke gemeente. Wat betreft de kerkdiensten is besloten bij toerbeurt in één van de vier kerken dienst te houden. Ons uitgangspunt is dat we in alle drie dorpen de lofzang gaande willen houden.

De vergadering wordt vervolgd met een aantal bestuurlijke zaken zoals de notulen, de samenstelling van het moderamen en de behandeling van het classicale antwoord op de door de synode gevraagde consideraties. Er is een brede gedragen zorg over de invulling van de werkzaamheden en bevoegdheden van de predikant. Door de eensgezindheid van de vergadering leidt dit belangrijke punt tot weinig discussie.

De inleiding van de avond is in handen van mevr Carlijn Niesink. Met als onderwerp: Let’s talk about……
Haar boodschap is; neem jongeren serieus, ze hebben niet zoveel met de vorm kerkdienst. Maar jongeren hebben wel levensvragen. Bij het benaderen van jongeren is de communicatie belangrijk. Volg ze op social media, toon belangstelling voor hun wereld, de sport, hobbies, muziek en hun persoonlijke situatie. Begin vooral niet over school. Een jeugddienst is nog teveel de “oude”kerkdienst met moderne elementen en wat taken voor de jongeren. Fout, volgens de inleidster. Zorg ervoor dat de generaties met elkaar in gesprek gaan.
Een fijne inleiding waarin op duidelijke wijze werd aangegeven op welke wijze we als kerk jongere generaties aan kunnen spreken. De vraag is op welke wijze wij deze uitdaging in acties om kunnen zetten.De avond wordt afgesloten met samenzang: Heer wês mei ús oant in oare kear.

Kerkrentmeester Willem Jan Westerbeek