De Hoekstien De Hoekstien
Tijdens de gemeenteavond op 28 mei jl. is de gemeente geïnformeerd over de stand van zaken rondom de sluiting van De Hoekstien en de gemaakte vervolgstappen.
Het kernteam, bestaande uit Sije Holwerda, Marijke de Roo en Betty Tamminga, heeft op 18 januari een oriënterend overleg gevoerd met de Stichting Alde Fryske Tsjerken (SAFT).
In dit overleg is gesproken over een huurovereenkomst met voorwaarden voor de resterende 26 kerkdiensten, de mogelijkheden voor het streamen van diensten en mogelijke aanpassingen van de banken Jelsum.

Dit overleg heeft een vervolg gekregen op 7 mei.
SAFT geeft aan dat aanpassing van de banken in Jelsum niet mogelijk is. Ook het plaatsen van stoelen is lastig vanwege de oneffen vloer. Een internetaansluiting voor Jelsum wordt door SAFT nader onderzocht.
Conclusie: vanwege comfort, de geografische ligging (centraal in de gemeente), aanwezigheid van een internetaansluiting en de mogelijkheid voor een vaste opstelling voor de streamingsinstallatie, is ervoor gekozen om de 26 diensten in Koarnjum te houden.
SAFT stelt een huurovereenkomst op aan de hand van de besproken punten: hoogte huur, kosten energie, looptijd en opzegbaarheid, etc.

Voor bijeenkomsten en vergaderingen maken we gebruik van de consistorie in Jelsum.

Hoe nu verder?
De kerkrentmeesters adviseren De Hoekstien al per 1 januari 2025 te sluiten. Een gevoelig en lastig besluit. De kerkrentmeesters hebben gekeken of het ook later zou kunnen maar het risico is groot dat de cv-installatie dat niet redt, de cv-installatie is zwaar verouderd.

Na definitieve goedkeuring en groen licht over de definitieve huurovereenkomst met SAFT ingaande 1 januari 2025 worden er werkgroepen ingesteld uit de verschillende disciplines voor verhuizing en afscheid van De Hoekstien naar ons ‘nieuwe’ onderkomen in Koarnjum.
De kerkenraad neemt 26 augustus a.s. het definitieve besluit.

Er zal bijzondere aandacht worden besteed aan het op een waardige manier afscheid nemen van De Hoekstien. Hiervoor wordt een ieder uitgenodigd om suggesties aan te dragen.

Vervolg toekomst De Hoekstien:
Na de zomervakantie wordt gestart met het onderzoeken of een woonvorm op bestaande locatie mogelijk is en als dit niet haalbaar is, verkoop van het gebouw.

Tijdens de gemeenteavond zijn vragen gesteld en beantwoord. Misschien was u niet aanwezig tijdens de gemeenteavond of wellicht zijn er later nog vragen bij u opgekomen? Door middel van het inlegvel in deze Twasnaar kunt u dit kenbaar maken.

Namens de kerkenraad,
Jaap Osinga, voorzitter kerkenraad