zondag 2 oktober 2022 om 19:00

Organist: Ernst Panstra

Collecte: Diaconie

Vesper
Zondagavond 2 oktober is er een Vesper in de kerk van Jelsum. Deze begint om 19.00 uur. Vanwege het jaarthema ‘Aan tafel’, gaan wij deze dienst samen aan tafel.

De liturgiegroep heeft als doel om in het winterseizoen twee keer een Vesperdienst te organiseren.
Het woord ‘Vesper’ komt uit het Latijn en betekent ‘avond’. Een vesper is een korte meditatieve viering met gebed, Bijbellezing, muziek en stilte om rust en regelmaat bij God te vinden. Er zijn meerdere vaste of wisselende onderdelen: één of meer psalmen, een schriftlezing, gebeden met het Onze Vader, de lofzang van Maria, een lied of hymne, een avondlied. Het zijn diensten waarin geen preek voorkomt, wel altijd een korte meditatie.

De liturgiegroep gaat vrij soepel om met de ‘strenge’ liturgische opbouw die van oudsher wordt voorgeschreven m.b.t. een Vesper. Wel hebben we vaste ankers binnen onze vesperdiensten. Zo beginnen we altijd met een stil moment en het aansteken van de Paaskaars. Een ander liturgie-onderdeel is het Psalmgebed, gelezen en gezongen.
Naast het Psalmgebed zit in elke Vesperdienst minimaal één tekstlezing uit de Heilige Schrift. Deze schriftlezing is het uitgangspunt van een korte meditatie in woord, stilte en muziek. Naast momenten van stilte, bepaalt ook de muziek ons bij de dienst op een meditatieve wijze. In de dienst der gebeden verweven we een avondgebed, de voorbeden, het stil gebed en het Onze Vader.
Kortom: wij proberen vooral een liturgisch mooi geheel van de diensten te maken, waarbij veel aandacht is voor stilte en muziek. Op deze manier is de Vesper een inspirerende start voor de nieuwe week.

Van harte uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn.
De Liturgiegroep, Hendrik, Lia, Betty, Beitske