zondag 30 oktober 2022 om 09:30

Organist: Ernst Panstra

Uitgangscollecte: Build and Be

Presentatie Build and Be over reis naar Tanzania

Na twee jaar van uitstel zijn we uiteindelijk op vrijdagmorgen 15 juli vroeg vertrokken met de Build and Be groep naar Tanzania. In verband met de drukte op Schiphol waren we 4 uur van te voren al aanwezig op het vliegveld. We werden gebracht en uitgezwaaid door het thuisfront. Al schuifelend en wachtend in de rijen, kwamen we mooi op tijd bij de instapgate aan. We hadden zelfs nog tijd om nog even wat te drinken voordat we het vliegtuig in gingen.
We hadden een rechtstreekse vlucht naar Kilimanjaro, waar we vrijdagavond aankwamen. Hier werden we al opgewacht door father Erasto, de priester van de roomse parochie waar we te gast waren. We hadden veel koffers meegenomen (8 extra koffers met diverse spullen), die wonder boven wonder, gezien de problemen op Schiphol,  allemaal goed waren aangekomen. Dankzij father Erasto kregen we deze koffers ook zonder problemen door de douane. Met een bus werden we in drie kwartier naar Sanya Juu, het dorp waar we verbleven, gebracht. Bij aankomst in de pastorie op de late avond stond de tafel al voor ons gedekt en moesten we direct aan de (warme) maaltijd. Wat een geweldige gastvrije ontvangst! Op dezelfde manier werden we deze gehele periode geweldig verzorgd door diverse mensen, die in de pastorie met bijbehorende gebouwen werkten.

Op de eerste zaterdag gingen we de bouwplekken, waar we 3 huisjes zouden bouwen, bekijken. De funderingen waren al gelegd, zodat we de maandag erop direct konden beginnen met het opmetselen van de muren. Op maandag begonnen we enthousiast aan de bouw van de huisjes. Bij elk huisje waren 3 lokale bouwvakkers bezig, één of meer hulpen van de toekomstige bewoners en 3 of 4 mensen van ons team. Met zoveel mensen ging de bouw dan ook vrij vlot. Aan het einde van de eerste week hadden we de eerste dakspanten al op één van de huisjes staan en kon de Friese vlag in top.
Omdat het zo voorspoedig ging met de bouw, zijn we de tweede week ook nog gestart met een vierde en vijfde huisje. Bij vertrek hadden we 4 huisjes klaar, d.w.z. het dak erop en bij het 5e huisje werden de muren opgemetseld. Hierna moesten de huisjes nog wel van binnen worden afgewerkt, maar dat deed men na ons vertrek.

Naast het ‘Build’-deel (bouwen) zijn we ook druk bezig geweest met het ‘Be’-deel (het er zijn voor de mensen). Zo hebben we o.a. een klooster, een weeshuis, een vrouwenopleidingscentrum en een school bezocht. Overal werden we enorm gastvrij en met gezang ontvangen. We voelden ons zó welkom! Voor deze adressen hadden we ook onze extra koffers meegenomen. Alle spullen, bijv. kleding en schoolspullen, werden in grote dankbaarheid aanvaard. Naast de meegenomen koffers hadden we ook een flink extra geldbedrag meegekregen van de kerk. Hiervan hebben we bijv. een nieuwe wasmachine voor het weeshuis gekocht.

Op dinsdag 2 augustus zijn we weer goed en wel teruggekomen en werden we weer hartelijk ontvangen door het thuisfront. We hebben een prachtige reis gehad en kunnen dankbaar terugzien op een fantastische ervaring, die we de rest van ons leven zullen meenemen.

In dit stukje hebben we een paar dingen verteld, maar we hadden de hele Twasnaar wel vol kunnen schrijven. Dit doen we maar niet, maar wel willen we heel graag verslag doen van onze reis in de gemeentedienst van zondag 30 oktober. Vaak zeggen beelden meer dan 1000 woorden. We zullen dan met film, foto’s en verhalen onze ervaringen met jullie allemaal delen.
In deze gemeentedienst zal er ook een laatste collecte worden gehouden voor Build and Be. Dit zal samen met wat geld wat we nog over hebben, worden besteed aan de projecten waarvoor we hebben gewerkt in Tanzania. Zeer waarschijnlijk worden hier nog een paar bedden van gekocht voor de mensen in de huisjes.

Bij dezen willen we ook iedereen, die ons moreel en financieel heeft gesteund de afgelopen jaren hartelijk danken. Zonder jullie hulp hadden we dit project niet kunnen uitvoeren. Ook dank voor alle mensen die met ons hebben meegeleefd tijdens onze reis.

En last but not least: grote dank aan Dorien, die samen met Lysbeth dit project startte. Ondanks dat zij helaas niet mee kon, vervulde zij op de thuisbasis nog een hele belangrijke rol op de achtergrond.

Inge, Ingmar, Lisanne, Mare, Nynke, Bregje,
Johan, Tineke, Lysbeth en Herman