woensdag 22 februari 2023 om 19:30

Aswoensdag De Hoekstien, Britsum
Voorganger(s): Liturgiegroep
Organist: Anne Minnema

Met deze viering zetten wij de traditie voort en willen we stil staan bij het begin van de Veertigdagentijd. Het is voor het achttiende achtereen volgende jaar dat er een viering op Aswoensdag wordt gehouden, onder leiding van de liturgiegroep.

Met Aswoensdag start de Vastenperiode. De jaarlijkse periode van voorbereiding op Pasen. Het startsein voor een tijd van bezinning, inkeer, het vinden van een nieuwe balans.

Hoe kunnen we Aswoensdag en de vasten in onze tijd zien? Dat zal voor ieder van u verschillend zijn. En dat is goed; goed om deze tijd persoonlijk te beleven.

Hoewel vasten in de Schrift bijna altijd betrekking heeft op het vasten van voedsel, zijn er ook andere manieren waarop we kunnen vasten. De enige Bijbelse reden om te vasten is om op je levensweg dichter bij God te zijn. Het concept van vasten is dus niet iets dat maar één dag duurt: het is een leefstijl waarin je God en anderen dient. Alles wat je tijdelijk kunt opgeven om je beter op God te kunnen concentreren kan als vasten worden beschouwd.

Naast aandacht voor het fysieke richten we ons ook op het innerlijk: wat leeft daar, wat voedt mij, wat stop ik weg? Het is ook een tijd om aandacht te hebben voor mensen om ons heen; in onze directe omgeving of juist iets verder weg. Maar al die zaken aan de buitenkant hebben minder inhoud als je het niet van binnenuit doet; vanuit je innerlijke drijfveer.

De vastentijd is ook een tijd van verzoening. Verzoening met je zelf, met anderen; werken aan verzoening overal waar je bent. Dat is een mooie inzet om zo samen met anderen je geloof te vieren. Samen een weg van hoop en vertrouwen in te slaan. Zo schep je ruimte voor jezelf, voor je eigen zoektocht en ruimte om je te openen voor God. Daar krijgen we 40 dagen de tijd voor.

Het thema van deze viering is: Uit liefde voor jou
Dit thema is verbonden met het jaarthema van de Protestantse Kerk: Aan tafel!
Uit liefde voor jou: woorden die laten zien dat je voor iemand van betekenis wilt zijn. Dat ‘t je echt om die ander te doen is. Jezus heeft ons laten zien hoe je dat kunt doen. Hij gaf zijn tijd, zijn aandacht en zelfs zijn leven uit liefde voor mensen. Een plek die ons daaraan herinnert is de Tafel van de Heer, waar we worden opgeroepen om te delen van wat we ontvangen. Zo inspireert Jezus ons tot op de dag van vandaag. In de Veertigdagentijd geven we zijn liefde door: aan mensen dichtbij en ver weg.
De sfeer van de viering wordt bepaald door muziek, zang, gebed en stilte. Stilte om het evangelie tot je door te laten dringen.

De viering op Aswoensdag is een uitnodiging aan iedereen en is thuis online te volgen via www.kerkdienstgemist.nl